IN CĂUTAREA SCRISULUI ALTFEL.ZIUA I

Gânduri…

O carte tulburător de sinceră, cu un scris încovoiat de simbolurile, care i se aruncă pe umeri cu fiecare rând, cu fiecare gând, cu fiecare secundă trăită. O carte ALTFEL, pe care sufletul nu te lasă s-o închizi decât la final… Scrisul ALTFEL urmează sfatul unui geniu consacrat în arta cuvântului:

„Primul lucru, pe care trebuie să-l învețe un scriitor este arta de a transpune ceea ce simte în ceea ce vrea sa simtă alții. La început reușește din întamplare. Dar pe urmă talentul trebuie sa depășească întamplarea. Există și o parte de noroc la rădăcina geniului.” (Albert Camus)

Eric-Emmanuel Schmitt

Oscar şi Tanti Roz

,,Să ştii de la început că mie nu-mi place să scriu, o fac numai când sunt silit. Scrisul nu-i decât zâmbăreală, ploconeală, împopoţoneală etc. Minciună frumoasă. Ceva pentru oameni mari, adică.”

***

„Pe mine mă cheamă Oscar, am zece ani, am dat foc pisicii, câinelui şi casei (cred că s-au prăjit chiar şi peştişorii roşii din borcan), iar asta e prima scrisoare pe care ţi-o trimit, fiindcă până acum n-am avut timp din pricina şcolii…”

***

„Încerc să le explic părinţilor mei că viaţa este un dar buclucaş. La început ai tendinţa să-l supraestimezi crezând că viaţa pe care ai primit-o este veşnică. Apoi, dimpotrivă, o subestimezi, găsind că-i o porcărie, scurtă de nu-nţelegi nimic din ea şi pe care uneori ţi-ar veni s-o arunci de să nu se vadă. Abia către sfârşit pricepi că nu-i vorba de niciun dar, ci de un simplu împrumut. Pe care trebuie să încerci să-l meriţi.”

***

„Mi-am dat imediat seama că veniseşi. Şi că-mi dezvăluiai secretul, marele tău secret: priveşte lumea în fiecare zi ca şi cum ai vedea-o pentru întâia oară. Urmându-ţi aşadar sfatul, m-am străduit să-l pun în aplicare. Contemplând lumina, culorile, copacii, păsările, animalele. Simţeam cum aerul îmi pătrunde în nări făcându-mă să respir. Vocile de pe culoar veneau spre mine ca din bolta unei catedrale. Iar eu eram viu. Fremătam de o bucurie necuprinsă şi pură. Aceea de a exista. O bucurie care mă fermeca. Îţi mulţumesc, dragă Dumnezeu, că ai făcut asta pentru mine. Era ca şi cum m-ai fi luat de mână şi m-ai fi dus în miezul tainei ca să o cuprind cu mintea. Îţi mulţumesc.”

***

,,- Fie. Dar de ce zici că ar trebui să-i scriu lui Dumnezeu?
– Ca să te simţi mai puţin singur.
-Păi cum să mă simt mai puţin singur cu cineva care nici măcar nu există?
-Fă-l tu să existe.
Se aplecă spre mine.
-De fiecare dată când ai să crezi în el, o să existe un pic mai mult. Şi dacă te ţii tare, află de la mine, o să existe chiar de-adevăratelea. ”

***

,, -(…) există două feluri de suferinţă- cea fizică şi cea morală. Suferinţa fizică o înduri. Pe cea morală ţi-o alegi.
-Nu înţeleg.
-Dacă ţi se bat în talpă două cuie, n-ai încotro, te doare, deci suferi. Adică înduri. În schimb, ideea morţii nu înseamnă neapărat durere. Mai întâi fiindcă nimeni nu ştie ce-i moartea. Depinde de tine, de înţelesul pe care-l dai.”

„Aşa se face că am nimerit în debaraua cu mături unde mi-am petrecut toată dimineaţa deoarece, lucru pe care tu poate nu-l ştii, dragă Dumnezeu, debaralele cu mături se deschid deafară, dar nu şi dinăuntru, de parcă oamenii s-ar teme ca nu cumva măturile, găleţile şi cârpele de şters pe jos să-şi ia tălpăşiţa peste noapte.”

***

„- Oscar, există o legendă care spune că în ultimele douăsprezece zile ale anului poţi ghici ce timp va fi în cele douăsprezece luni ale anului ce vine. Nu trebuie decât să observi zi de zi vremea pentru a putea stabili tabloul în miniatură al lunii respective. 

– Adevărat?

– Aşa spune legenda. Legenda celor douăsprezece zile magice. Ce-ar fi să ne jucăm şi noi de-a cele douăsprezece luni magice? Adică tu, că eu cu jocurile… Ar trebui deci ca, începând de azi, să observi fiecare zi în parte şi să-ţi spui că valorează zece ani. – Zece ani? – Întocmai. O zi egal zece ani.

– Ar însemna că peste douăsprezece zile, să am o sută treizeci de ani!…”

 

SFAT: De citit atunci când ne pierdem capacitatea de a vedea miracolul din jur.

CRITICĂ: „O poveste frumoasă până la lacrimi. Un miracol ascuns între două coperte.”

EDITURA: Humanitas Fiction, Literatură / Colecția: Seria de autor Eric-Emmanuel Schmitt/ Oscar şi Tanti Roz

                                                                                           Foto:http://www.jodiharvey-brown.com

3 gânduri despre &8222;IN CĂUTAREA SCRISULUI ALTFEL.ZIUA I&8221;

Lasă un răspuns

