ISTORIA ȘI RUINELE EI

marți, 8 septembrie 2015

ISTORIA ȘI RUINELE EI. Un copil la poarta Cetăţii

Priveşte cu ochii plini de uimire spre ruinele istoriei. Măsoară cu pașii lui mici secolele… Își imaginează cavaleri cu armuri, cu săbii, pe cai, intrând glorioși, în Cetate! O peliculă veche cu războinici. Cu strigăte asurzitoare! El însă tace. Așteaptă de la noi, cei mari, legendele acestor zidurilor. Povestea Cetății!

2În ciuda ispitelor lumii moderne, cei mici sunt foarte interesați să deslușească tainele unui neam. Privindu-l pe Petru, mă duc instinctiv cu gândul la vorbele lui Nicolae Iorga:

„Un popor care nu-și cunoaște istoria e ca un copil, care nu-şi cunoaște părinții.”

„De când am ajuns aici, am rămas fără glas… Cetățile îmi par niște bătrâni cocoșați și știrbi, dar care sunt atât de înțelepți, pentru că au văzut și au trăit atâtea… Ei au învins Timpul! Noi, nici în cel mai frumos vis, nu sperăm la așa ceva! Pietrele vorbesc. Nu ne cunosc, dar cu siguranță ne vor ține minte… pe fiecare în parte! Ca și pe ei… eroii! Nu-i așa?” „Știi, Petru, cineva spunea: „Cine nu are ruine, nu are istorie”!  Chiar dacă îţi va fi greu să mă înţelegi acum, eu aș spune că o istorie fără ruine, este un non-sens.” “Cetățile cred că au rezistat atât pentru voi, copii…Voi știţi să ascultaţi altfel decât noi, oamenii mari, voi simţiţi, voi trăiţi mai intens și vă imaginaţi frumos cum a fost odată locul, unde acum zac doar niște ruine!”

Istoria. O zare nemărginită. Copilul. Un punct, in depărtare. Întâlnirea dintre ei, o imagine superbă si unică, de la care nu-ți vine să-ți iei privirea, nici măcar o clipă! Noi…am crescut și ne-am modificat! Ei își deschid sufletul, iar noi deschidem porțile chioșcurilor cu false mărturii despre ce a fost cândva! Ei caută istoria lor, iar noi vindem istoria noastră altora…cu iz asiatic, urmărind, cu atenție, ascensiunea comerțului dintre ruine. Înțelept ar fi să ascultăm cu mare atenție vorbele celor mici, căci de multe ori, Cetatea– ca un bătrân cocoșat și știrb, ne transmite prin intermediul lor, al copiilor noștri, CEVA din ființa noastră, din identitatea noastră!

***

Mut de uimire, Petru a preferat să-și sprijine faţa pe crenelurile cetății minute în șir. S-a gândit și s-a tot gândit! Un ritual al regăsirii. Realizez din nou diferența dintre ei și noi. Copii au răbdare! Și RESPECT! Noi, însă… Alergăm năuci între ieri și azi. Încercăm să ne prindem de un fir de nisip că să avem iluzia epocii noastre. Dar timpul ne aruncă, iarăși și iarăși, în tumultul vieții, ca pe aripile unei pasări amețite de rafale de vânt.

***

Râsnovul îți apare în cale ca scară în timp. Urcarea devine încet, dar sigur, o coborâre spre origini. Păcat că mulți privesc împrejurimile nepăsători, ca pe niște aglomerări întâmplătoare de roci și nisip… Aceste ruine sunt de fapt pentru noi, ca popor, un avertismet mut, dar mereu prezent, căci:

“Istoria … nu se întâmplă de două ori”  (sursă:Paul Valery)

precum și că:

“Istoria își bate joc de cei, care nu o cunosc, repetându-se” (sursă: Nicolae Iorga)

Petru încă mai privește tăcut … zarea! Îmi revine deodată în minte un alt loc minunat. SASCHIZ. Am fost cu Petru acolo, în Cetate.

5

Sălbăticia locului este fascinantă. Mai ales că la poalele ei, ai tendință să privești ilustrate cu ceea ce a fost odată aceasta – un cavaler falnic și chipeș. Când ridici privirea însă, te izbește imaginea unui alt bătrân știrb și cocoșat, ceva mai vârstnic decât Râşnovul, după cum spunea Petru. Aici nu numai timpul, ci și natura, şi-au pus amprenta. După ce am străbătut un drum destul de anevoios, printre hățișuri de ierburi, am ajuns în sfârșit la ruinele singuratice și tăcute. Ne-am căţărat pe ziduri şi, la fel ca la Râşnov, am tăcut…Am mai avut aceeași senzație în 2005, în Ibiza, când  am ajuns lângă turnurile, care înconjoară insula. Au o vechime apreciabilă. Es Vedra, printre cele mai fascinante, mai ales ca traseu!

6

Îţi este extrem de greu să ajungi la turnuri. Natura te provoacă, iar Istoria îţi oferă un trofeu! Îţi răneşti picioarele şi mâinile în rocile roşiatice şi încinse, îţi simţi ochii răpuşi de soarele torid. Când ajungi la temelia lor respiri aerul secolelor. Eşti printre învingători! Precum Saschizul nostru, și turnurile piraților, zac în singurătatea lor, în sălbăticia lor, șoptindu-și aievea legenda! Trăiesc în pustietate, departe de oameni! Iar oamenii par să le respecte identitatea. Nu același lucru pot spune despre Cetatea Dalt Villa

9

(din capital insulei Ibiza), care deși declarată patrimoniu Unesco din 1999, este undeva la limită dintre istoria autentică și cea fabricată, în scop turistic și comercial.

***

Transformarea pur comercială am resimțit-o însă, cel mai pregnant, în locuri ca Veliko-Târnovo

8

sau printre multe din siturile arheologice grecești. Cum te mai poate marca istoria, când găsești, întâmplător, fabrica unor superbe coloane dorice, ionice și corintice, producție recentă, după 2000… Te cam doare sufletul și te întrebi firesc, dacă merită să faci efortul să ajungi până acolo să le vizitezi… Păcat! Moștenim Istoria sau facem comerț cu ea şi mai ales cu Ruinele ei? Mâna omului nu este mereu o binecuvântare asupra locului, pe care îl atinge!

“… cea mai mare lecție a istoriei este că nimeni n-a învățat lecțiile istoriei.”(sursă:Aldous Huxley)

***

UNDEVA ÎNTRE IERI ȘI AZI

„coboram în cetate (tiptil)
împreună cu mine-copil

mersul devenise ostil
mă-ntorceam că un caine docil
(renunțasem deci la exil)
se miră copilul din mine (debil)
cat de mult mă implic inutil
eram eu (că un fitil
intre mine-naiv si mine-abil)
m-am întors din cetate umil
(eram dintr-o data subtil)

(sursă:Călin Hera)

 

2 gânduri despre &8222;ISTORIA ȘI RUINELE EI&8221;

Lasă un răspuns

